نحوه پیشنهاد و ارسال مقالات

با توجه به انتشار اولین شماره مجله سلام دنیا، «شماره صفر»، ایمیل‌های بسیاری برای مشارکت در ارایه مقاله در نسخه‌های آینده دریافت کردیم.

اگر می‌خواهید در این مسیر و در جهت بهبود کمی و کیفی مجله مشارکت کنید، مطالعه این پست را توصیه می‌کنیم.

برای تهیه محتوای هر شماره، ابتدا شورای سردبیری به انتخاب پرونده می‌پردازد و سپس براساس آن خط‌مشی هر شماره مشخص می‌شود. در ادامه حدود ۷۰٪ الی ۸۰٪  مقالات را انتخاب می‌کنند. بخشی از مقالات هم که براساس نیاز از جامعه کاربران تامین خواهد شد و امید داریم که در آینده، بیش از ۸۰٪ مقالات را اعضای جامعه کاربران، پیشنهاد و ارسال نمایند که می‌تواند دور از دسترس نباشد. در این مدت تعدادی قابل توجهی مقاله نداشتیم اما همین تعداد و گرایش روزافزون اعضای جامعه برای ارایه مقاله، کاملا دلگرم کننده است.

در تلاش هستیم براساس بانک اطلاعات نویسندگان و تخصص‌ها و علاقه‌مندی آنها، برای هر شماره فهرستی از مقالات را برای نگارش/ترجمه برای آنها ارسال کنیم و پس از اخذ پاسخ از نویسنده‌ای، مقاله را به وی اختصاص دهیم. برای هر مقاله نیز زمان‌بندی خاص آن را در نظر گرفته‌ایم که در نامه تخصیص مقاله، به وی اعلام می‌شود و انتظار داریم که مقالات را براساس زمان‌بندی اعلام شده دریافت کنیم تا بتوانیم براساس برنامه پیش رفته و مجله را برای هر ماه آماده کنیم.

در ادامه چند نکته برای نویسندگان را در نظر گرفته‌ایم که عبارتند از:

آیین نگارش که برای یکپارچه بودن متن مقالات در نظر گرفته شده است و در این آدرس قابل مشاهده است.

و مواردی که نویسنده هنگام، نگارش/ترجمه و انتخاب مقاله خود باید دقت کند:

  1. اولین و مهم‌ترین قدم انتخاب مخاطب مقاله است
  2. سپس سناریوی مقاله را مشخص کنید و همواره در همان مسیر گام بردارید.
  3. مقاله نباید به جزییات بسیار فنی بپردازد و آنقدر تخصصی شود که حتی مخاطب خاص هم حوصله خوانندن را نداشته باشد. در نظر داشته باشید مجله در اختیار مخاطب‌های مختلف با سطح دانش گوناگون قرار می‌گیرد. بنابراین حفظ تعادل بسیار اهمیت دارد.
  4. براساس آمارها، تاثیرگذارترین مقالات بین ۱ تا ۲ صفحه هستند و ممکن است هرقدر تعداد صفحه بیشتر شود از تعداد مخاطب کاسته شود. پس تا حدامکان مقاله را کوتاه کنید؛ مگر در جایی که واقعا برای انتقال مفهوم، تعداد صفحات بیشتری نیاز داشته باشید اما باز هم فراتر از ۴ یا ۵ صفحه نباشد.
  5. در صورت معرفی زبان برنامه‌نویسی/ابزار به ویژگی‌ها و برتری‌های زبان/ابزار بپردازید و از بررسی نکات بسیار جزیی که به خواننده در وهله اولیه، دانشی نمی‌افزاید، خودداری کنید. قرار نیست کسی با خواندن مقاله خبره آن زبان/ابزار شود بلکه قرار است با کمک در تصمیم‌سازی به خواننده، وی را با امکانات روز جهت استفاده و تسهیل امور آشنا کنیم. این معیار یکی از المان‌های بسیار مهم در انتخاب و نگارش مقاله محسوب می‌شود.
  6. در هنگام ترجمه، حفظ امانت بسیار مهم است اما این به معنای ترجمه واژه به واژه نیست و ترجیح مجله بر آن است که مفهوم مطالب با بیان روان، به خواننده انتقال داده شود.
  7. در زمان نگارش/ترجمه همواره به نکات اصلی بپردازید و از حاشیه رفتن بپرهیزید تا خواننده خسته نشود.
  8. از بیان ابهامات بپرهیزید و مطالب را شفاف بیان کنید.
  9. هرگز آمارهای تایید نشده و غیررسمی را در مقاله استفاده نکنید و از بیان شایعات دوری کنید مگر جایی که هدف بررسی آمار غیررسمی و شایعات باشد.
  10. پس از اتمام، چندبار مقاله را بازبینی کنید و از یکپارچه بودن و وحدت رویه در آن مطمئن شوید. در صورت امکان بعد از نگارش/ترجمه، مقاله را کنار گذارید تا علاوه بر خارج شدن از گود نویسندگی، ذهن‌تان از هرگونه تعصب یا عادت نسبت به محتوا و جملات مقاله دور شود و چندین ساعت/روز بعد، با مرور مجدد، به بررسی مقاله‌تان بپردازید.
  11. پیش از نهایی ساختن مقاله و انتشارش، آن را به افراد تعیین شده یا سردبیر مجله ارجاع دهید و نظرخواهی کنید و در صورت لزوم اصلاحات را اعمال کنید.

اکنون منتظر ارسال مقالات پیشنهادی شما هستیم و می‌توانید پروپوزال مقاله‌تان را به آدرس زیر ارسال نمایید.

review [ at] salam-donya [DoT] ir

همچنین برای ارایه هرگونه انتقاد و پیشنهاد در جهت بهبود کیفی و کمی مجله خودتان از طریق آدرس زیر با ما در تماس باشید.

info [ at] salam-donya [DoT] ir

یک فکر در “نحوه پیشنهاد و ارسال مقالات”

  1. آیا برای شماره بعدی هم قراره که از نرم افزارهای غیرآزاد و حتی کرک شده استفاده بشه؟
    آیا حرکت جدی برای پیدا کردن کسی که بتونه نشریه رو با نرم افزارای آزاد دربیاره انجام گرفته؟
    آیا مقالات شماره ی بعدی از نویسنده ها دریافت شده؟
    آیا قراره که مسئولین جوابگوی مخاطبان باشن یا قراره که همه چی فقط داخل هیئت سردبیری بمونه؟
    آیا برنامه ی زمان بندی برای انتشارهای منظم وجود داره؟

    1. سلام،

      در مورد استفاده از نرم‌افزارهای صفحه‌آرایی در شماره ۱ سلام دنیا پاسخ کاملی به مخاطبین گرامی داده خواهد شد.

      آخرین مطلب وبلاگ در مورد نحوه پیوستن نویسندگان به نشریه می‌باشد: http://blog.salam-donya.ir/contribiute

      به امید خدا شماره‌های نشریه در ابتدای هر ماه به صورت منظم منتشر خواهد گردید.

      موفق باشید

  2. در مورد استفاده از نرم‌افزار غیر آزاد یه انتقاد نوشتم و راهکار هم ارائه دادم

    http://salam-donya.ir/fa/magazine/0/#comment-1573489259

    نکته‌ی دیگه این که در این مطلب نوشته شده: «برای تهیه محتوای هر شماره، ابتدا شورای سردبیری به انتخاب پرونده می‌پردازد و سپس براساس آن خط‌مشی هر شماره مشخص می‌شود. »

    بهتره که این خط مشی برای جامعه مشخص باشه و تصمیم‌گیری‌ها شفاف باشن و همه بتونن در این قسمت مشارکت داشته باشن.
    علت بهتر بودن شفافیت خط مشی و مشارکت جامعه اینه این نشریه قراره توسط خود افراد جامعه گسترش داده بشه.
    مشخص نبودن خط مشی باعث میشه افراد کم‌تری از جامعه مشارکت کنن ( به دلیل عدم آگاهی).

    موفق باشید!

  3. سلام.
    قرار هست باز هم به شرکت زپرتی بیاد ادعا کنه که اولین (دقت کنید اولین!) نرم‌افزار متن‌باز / آزاد ایرانی رو نوشته؟
    فکر نمی‌کنید بهتره یک متن عذرخواهی سردبیر ویا حداقل اصلاحیه بابت این کار خیلی بد منتشر بشه؟
    نکته: شاید هم بهتر باشه در ادامه‌ش در مورد فارسی‌تک که سال ۱۳۷۰ منتشر شد بنویسید… (اون اولین نرم‌افزار متن‌باز/آزاد ایرانی بود)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *